В помощ на онлайн търговеца: сигурност в е-търговията

Сигурността в електронната търговия е сериозна тема, с която всеки интернет потребител трябва да е наясно. Стотици материали са изписани за безопасността на клиента при електронно пазаруване, но статиите в помощ на търговеца се броят на пръсти.

Собственикът на електронен магазин също е изправен пред рискове. Най-вече – провалени продажби и опити за измама. В настоящия кратък наръчник ще ви дадем насоки как да се предпазите от такива неприятности.

1. Провалена продажба

Около 30% от пратките в ЕС биват връщани (European E-commerce Report, 2018). Рискът от провалена продажба или върната стока е прилично висок, а разходите в много случаи, остават за сметка на търговеца. Тук, разбира се, се включва и разходите за реклама, ремаркетинг, складиране на стоката, връщане и куп други дребни разходи, които всеки търговец сам си ги знае.

Често срещан сценарий: клиентът поръчва, но не харесва стоката и я връща на търговеца. Какви са причините за връщане на продукт?

  • Продукт, който не отговаря на очакванията;

  • Грешен размер;

  • Лошо качество или повреда.

Иначе казано, клиентите имат очаквания, които ние не успяваме да покрием с нашия продукт. Тогава какво може да се направи?

 

Когато продуктът не отговаря на очакванията…

На първо място трябва да бъдете еднозначни в представянето на стоката. Клиентът си е създал представа за продукта на база информацията, която сте му предоставили. Той е разгледал снимките, прочел е описанието и е взел решение да поръча.

  • Направете професионална продуктова фотография със снимки на артикула от всички страни. Не използвайте обработващи програми, за да скриете дефекти или несъвършенства (за търговията втора ръка).

  • В описанието трябва да се разкаже накратко или нашироко за продукта и да се представят подробностите, които снимките не показват. Например гаранционен срок, размери, особености и др. Не изпускайте важна информация.

 

Когато един клиент злоупотребява системно…

Има клиенти с навик да връщат пратки, в повечето случаи без адекватна причина. В такива ситуации е възможно да се възползвате от приложението черен списък на ShopMania.BIZ

 

Когато става въпрос за некачествена стока…

Понякога се случва действително продуктът да е с лошо качество. Възможно е доставчикът да ви е снабдил с дефектна стока. Можете да се предпазите, ако работите само с доверени доставчици и по възможност да проверявате за дефекти.

Когато клиент върне некачествена стока, потърсете обезщетение от виновната страна, извинете се на клиента и предложете подарък.

 

Когато клиентът не иска да си получи пратката…

Друг вариант на провалена продажба: пратката се доставя до офис на куриерска фирма, но клиентът не се появява, за да я приеме. Куриер се опитва да се свърже с него, но без резултат. И в двете ситуации обикновено пратката бива върната на търговеца за негова сметка.

Намалете риска от невзета пратка като насърчавате плащането чрез карта, PayPal или други онлайн методи. За целта направете удобно плащането през интернет: постарайте се уебсайтът ви да е защитен, транзакцията да се извършва бързо, потребителят да бъде уведомен, че плащането е успешно.

 

2. Опит за измама

Опитите за измама не подминават онлайн търговците. Най-разпространени са т.нар нигерийски схеми. Чуждестранен клиент се свързва с вас, проявява интерес към определен продукт и иска да му го изпратите в чужбина. Той твърди, че е направил превод, изпраща банковия ордер по имейл и настоява да му доставите продукта. Проблемът е, че плащане не пристига и впоследствие се установява, че полученият документ е фалшив.

За да се предпазите от подобни схеми, най-сигурно е да изчакате до пристигане на превода.