Отделен IP адрес за онлайн магазина – за и против

Може би често чувате, че да имаш отделен IP адрес за сайта си е много добра идея.

Зависи – обичат да казват някои.

Ако магазинът ви е стартиращ, с не много продажби (които да изплатят разхода по добиване на собствено IP) и все още недоказал се пред аудиторията – отделният IP адрес за магазина няма да помогне кой знае колко за подобряване на положението и увеличаване на продажбите.

Ако обаче сте минали едно ниво на развитие, прескочили сте старта и сте навлезли по-дълбоко в електронната търговия с вашия магазин, е добре да се замислите за превключване на следваща предавка.

 

Какво е IP адрес?

IP означава интернет протокол (Internet Protocol) и е адрес от цифри и точки (напр. 209.51.227.203), който се отрежда за всеки домейн.

IP адресите се свързват с домейните чрез DNS настройки. Тези от нас, които използват собствен домейн, знаят какво е DNS настройка.

IP адресите са като телефонен указател в интернет. На практика ако всички домейн имена имаха собствени IP адреси, ние щяхме да можем да използваме техните IP адреси, за да ги достъпваме, вместо да ползваме домейните им. Например ако в браузера си въведете следния IP адрес: 216.58.217.206 ще се отвори страницата на Google.

Не е за учудване, Google използва собствен IP адрес в случая.

Споделените IP адреси обаче, са като дублираните телефонни номера в миналото (слава Богу, че вече ги няма). Или като кооперация (многофамилна сграда), в която няколко домакинства живеят на един адрес. В споделените IP адреси може да има множество домейни и сайтове.

 

Свършекът на IP адресите

В момента в световната мрежа се използват два типа IP адреси дори за локални устройства и рутери. Единият тип е IPv4, който изглежда по следния начин : 216.58.217.206, другият тип адреси е IPv6, който изглежда така : 0:0:0:0:0:ffff:d83a:d9ce

Няма да задълбаваме в това, само ще кажем, че Интернет се е развивал толкова бързо откакто е създаден, че се е появила нуждата от по-голяма база от IP адреси. На практика светът е щял да остане без свободни IPv4 адреси, ако не бяха създадени IPv6. Понастоящем обаче няма никакво значение дали ще използвате собствени IP адрес от единия или другия тип.

 

Особености на споделеното IP

Първо ще разгледаме какво е да се използва споделен IP адрес.

Със сигурност това е по-евтиният вариант. Използва се масово. Всъщност изрично трябва да се свържете с хостинг доставчика си, за да заявите собствен IP адрес. Ако просто купите домейн и хостинг за сайт или си направите магазин в ShopMania BIZ, IP адресът ви ще е споделен с други сайтове и магазини.

В следствие на използването на споделено IP от много сайтове, се създават някои рискове за участниците. Макар и само на теория и досега да не се е случвало с IP-та на ShopMania BIZ, е възможно да се получи т.нар. CPU задръстване (CPU throttling). Това става когато за голяма част от ползвателите на даден IP адрес се появят едновременно множество процеси, които са и продължителни. Тогава времето за обработка на всяка заявка ще се забави. Реално ще падне до някаква степен скоростта на всеки сайт за даденото IP.

 

Другият риск е свързан с т.нар. “IP репутация”. Както домейните, така и IP адресите имат репутация спрямо търсачките и особено мейл сървърите.
IP репутацията оказва особено влияние върху имейл маркетинга. Ако друг сайт със същия IP адрес си позволява да изпраща нежелани имейл съобщения и бива засечен от мейл сървърите, това може да се отрази на репутацията на IP адреса. В негативна посока. Поради това е възможно ваши желани от получателите съобщения понякога да не стигат до тях поради блеклистване на IP-то, което ползвате. Възможно е дори лошата IP репутация да окаже влияние върху оптимизация за търсачки на сайтовете с този адрес.

Разбира се, този риск съществува само ако някой използва IP адреса на магазина си за изпращане на масови съобщения, което на практика не става така, защото са взети мерки. Масови съобщения се изпращат от други сървъри и IP адреси на трети страни (напр. през Mailchimp).

 

Ecommerce

 

Предимства на отделния IP адрес

Дотук изброеното ни дава следните предимства на отделния IP адрес:

сайтът на отделен IP адрес се зарежда по-бързо;

  • нашите имейл съобщения винаги ще достигат до пощенските кутии на получателите, защото IP репутацията ни няма да зависи от други;
  • оптимизацията ни за търсачки ще е подобрена и би трябвало да се радваме на по-добър SEO ефект;

Скъпо ли е да имаш собствено IP за магазина? 180 лв. годишно. Падат се по около 15 лв. на месец. Тук трябва да кажем обаче, че ако държите на бизнеса си и на това продажбите да продължат да растат, отделно IP може само да помогне.